Tag ekspertrollen – og land dit næste job!

”Det er tidsspilde at prøve at være synlig på sociale medier, hvis du vil finde et arbejde”. Sådan lød en af de kritiske kommentarer, da jeg delte en artikel på LinkedIn om en studerende, som havde blogget sig til et job.

Tag ekspertrollen på de sociale medier og land dit næste job

Artiklens lidt provokerende overskrift hedder ”Drop jobansøgninger – brug tiden på sociale medier!” og handler om Anita Lykke Klausen, som har tweetet og blogget sig til sit første job. Mens hun skrev speciale, begyndte Anita at være aktiv på Twitter og dele sin nyerhvervede specialeviden om digital neuromarketing med sit netværk. Det er et nicheområde indenfor digital markedsføring og ved at blande sig i diskussioner om emnet og senere gennem egne blogindlæg, fik Anita Lykke Klausen efterhånden etableret sig som et navn med en relevant viden. Og det endda inden hun var færdig med studiet! Hun opnåede at få ros og anerkendelse for sit arbejde af guruerne indenfor hendes felt, og som kronen på værket stod hun med tre jobtilbud på hånden, den dag hun afleverede speciale.

Del din viden hvor det er relevant

Beskyldningerne lyder blandt andet på, at jeg ved at dele artiklen skubber folk til at gå i en forkert retning med deres jobsøgning. Det er vildledende at opfordre til bruge tid på de sociale medier, når der ikke er belæg for, at det fører til et job.

Jeg kunne ikke være mere uenig!

Tværtimod synes jeg, at Anita Lykke Klausen gør mindst tre ting rigtigt, som også kan inspirere andre.

  1. Gennem sociale medier deler hun sin faglige viden med relevante personer i sit netværk på de platforme, hvor de er til stede. På den måde får Anita bygget relationer til faglige eksperter og fremtidige samarbejdspartnere. Hun bliver synlig og viser sin viden og passion til kommende arbejdsgivere, som er på udkig efter Anitas kompetencer. Det er ikke jobsøgning på traditionel vis, men det er effektivt, fordi virksomheden på forhånd kan se, hvad deres nye potentielle medarbejder kan, og hvilken værdi hun kan skabe hos dem.
  2. Samtidig med at Anita Lykke Klausen får skabt sig et navn indenfor sit felt, begynder hendes følgere og andre eksperter også at lægge mærke til hende og rose hendes arbejde med specialet. Hun får altså skabt troværdighed ved, at fagfæller anerkender hendes viden. Den sociale validering fra andre er essentiel på sociale medier. En platform som eksempelvis LinkedIn lægger op til, at man præsenterer sig selv og sine resultater. Men det virker langt stærkere, hvis man kan få andre til at sige, hvor fantastisk man er. På sin blog trækker Anita sine guruer frem og takker dem for sparring og støtte, og på den måde får hun vist, at andre også bakker hende op.
  3. En sidste ting, som skaber opmærksomhed om Anita Lykke Klausen, er hendes evne og mod til at sætte tingene lidt på spidsen. Det vil jeg ikke anbefale alle at gøre, men ikke desto mindre formår hun at få folk til at komme op ad stolen og reagere, når hun for eksempel skriver, at man bare skal droppe ansøgningerne. Hun får startet en debat og bliver delt til nogle læsere, som måske ellers ikke ville have læst hendes blog.

Sociale medier er ikke for alle jobsøgende

Jeg siger ikke, at alle skal gå ud og kopiere Anitas eksempel, men det kan sagtens bruges som inspiration til at gøre noget lignende. Det er oplagt for studerende og i virkeligheden for de fleste andre jobsøgende at dele sin viden og gøre sig til ekspert på et område. Og det behøver ikke at være på sociale medier. Måske kunne du skrive en artikel til et videnskabeligt magasin eller et indlæg til dit fagforeningsblad. Der er også mange netværksgrupper på LinkedIn og ude i virkeligheden, hvor du kan være aktiv. Så det handler mere om at se det i et større perspektiv. Du behøver altså ikke gøre præcis som Anita Lykke Klausen, men i stedet kan du tilpasse ideen til de platforme, hvor dine følgere og potentielle arbejdsgivere færdes. Find ud af hvilken viden du kan byde ind med og kom i gang med at dele. Som Anita siger, så fortryder hun kun, at hun ikke kom tidligere i gang.

Ansøgninger som supplement til videndeling

Det er dog stadig en dårlig idé at droppe ansøgningerne og den traditionelle jobsøgning helt, men ansøgningen skal bruges rigtigt. De fleste skriver ansøgninger om fortiden og tidligere jobs, hvor teksten i virkeligheden skal have fokus på fremtiden hos den nye arbejdsgiver. Anita Lykke Klausens blog sprudler i forvejen af hendes passion for emnet og beskriver, hvordan hun målrettet har arbejdet med at tilegne sig ny viden gennem specialet. Hun kunne med fordel bruge ansøgningerne som et supplement til at fortælle, hvordan hun vil overføre sin viden og kunnen til den konkrete virksomhed.

Lever hun ikke op til alle krav i stillingsopslaget? Pyt, kompetencer kan man altid lære, men Anita viser noget, som er langt vigtigere. Nemlig et drive og en vilje til at gøre langt mere, end der kræves af hende, fordi hun brænder for emnet. Hvis jeg havde brug for Anitas kompetencer i min egen lille virksomhed, havde jeg straks tilbudt hende et job. Og det samme er der tydeligvis også andre, som har fået øjnene op for, og som gerne vil give hende de muligheder hun søger.

 

Læs Anita Lykke Klausens blogindlæg her: http://anitaxcph.dk/2016/01/drop-jobansoegninger-brug-tiden-paa-sociale-medier/

Illustration: Phillip Bjørvig

4 responses to “Tag ekspertrollen – og land dit næste job!

  1. Super god artikel som alle jobsøgende kan få gavn af at læse. Som karriererådgiver gennem 10 år er jeg meget enig i dine pointer og vil kun supplere med at man meget simpelt kan skabe opmærksomhed, troværdighed og dele sin faglige viden dele på Linkedin ved at dele, like og blogge.

  2. Dejligt at læse, at der er folk med holdninger og som ikke er bange for at udtrykke dem. Både artiklens forfatter og Anita Lykke Klausen.

    Uanset om man er jobsøgende eller har et godt arbejde, er det en god ide at etablere sig som specialist/ekspert inden for sit felt. Jeg foretrækker at arbejde sammen med netop den type mennesker.

  3. Tak for ikke kun at dele Anita’s historie, men også så tydeligt og konkret tydeliggøre hvad hendes måde at gå til de sociale medier betød. På mange måder positionerede hun sig til det job hun ønskede sig, på en indirekte og cool måde.

    Med den måde du servere det på, kan andre tage de samme elementer og integrere det i deres liv, på de ‘platforme’ de passer bedst til dem, om det så er online eller ‘real life’ i netværks grupper, blandt familie og venner, eller på sommerens festivaller. Med tanken i baghovedet ‘hvad skal folk kende/huske mig for?’

    Det er noget jeg selv vil bruge, også i min forretning, så der ser jeg flere ting jeg selv kan integrere uanset jobstatus. Tak for den vigtige reflektion du har sat igang hos mig Ricki.

  4. Tak for inspirerende indlæg! Som karrierevejleder, der blandt andet vejleder rigtig mange kommunikations- sprog og marketinguddannede, vil jeg sige, at hvis brug af de sociale medier, tekstforfatning til sociale medier og det at kunne netværke også er en del af den faglighed, man søger job på, så giver det endnu mere mening at gøre som Anita og bruge dette i jobsøgningen. Det giver også mulighed for at vise hvad man kan!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *